Tümeller, felsefe tarihi boyunca üzerinde en çok tartışılan konulardan
birisi olmuştur. Bunun nedeni, konunun felsefe ve felsefenin tüm alt
konularıyla doğrudan ilişkili olmasıdır. Tümellere ilişkin modern ve
çağdaş çalışmaların pek çoğu konuyu epistemolojik bir zeminde inşa
etmiş ve tarihsel bir perspektie ele almıştır. Bu bağlamda tümellere
ilişkin sorular, orta çağın teolojik sorularından hüccet bağlamında
ayrılmıştır. Orta çağın tümellere ilişkin temel soruları, onun dış dünyada
var olup olmadığı zemininde inşa edilmiştir. Çağdaş ve modern felsefe
çalışmalarında ise tümellere ilişkin sorular bilgi nazariyesi etrafında
şekillenmiş ve tümellerin zihindeki manalarının anlamlarına odaklan-
mıştır. Bu çalışmayı tümellere dair yazılan eserlerden ayıran iki zata
ilişkin, üç araz niteliği vardır. Birincisi, tümeller tarihselleştirme olgusun-
dan kaçınılmaya çalışılmıştır. İki, tümelleri ilke, konu ve problem çerçeve-
sinde ele almıştır. Bunun nedeni İbn Sînâ ve Gazzâlî’nin tümelleri bu
bağlamda konumlandırmalarından kaynaklanmaktadır. Araz nitelikler-
den birincisi, tümellerin tabii, aklî ve mantıkî ayrımını gözeterek çalışma-
nın ana başlıkların bu üç isimlendirme çerçevesinde yapılmıştır. İkincisi,
tümeller ana başlıkları bağlamında çalışmaya konu olan düşünürlerin
tümellere dair ortak ve farklı görüşlerinin metafizik ve teolojik arka
planını ortaya koyamaya çalışmıştır. Üçüncüsü, İbn Sînâ ve Gazzâlî’nin
ona yönelttiği eleştiriler ortaya konmuştur. Çalışmanın gayesi İbn
Sînâ’nın tümeller anlayışını ortaya koyarak Gazzâlî’nin tümeller bağla-
mında İbn Sînâ’ya yönelttiği eleştirileri felsefi düzeyde incelemedir.